BLIK – bezpieczny środek płatności. Szybko można nim zapłacić, ale równie szybko można stracić pieniądze – kiedy jesteśmy nierozważni i pochopnie podejmujemy decyzje za co i komu płacimy.
Poniżej policja przedstawia kilka istotnych zasad, których stosowanie uchroni nas od oszustów, którzy czyhają na naszą gotówkę. Oszustwo na BLIK polega na wyłudzeniu kodu do płatności, najczęściej z wykorzystaniem komunikatorów, bądź kont w serwisach społecznościowych. Z potencjalną ofiarą kontaktuje się oszust i podszywając się pod członka rodziny lub znajomego prosi o pilną pożyczkę. Aby zrealizować swój cel namawia do wygenerowania kodu płatności telefonem, a następnie przesłania go „znajomemu”.
Oszuści mają kilka już wypracowanych sposobów:
• Pilna pożyczka – przestępca dokonuje włamania na konto w mediach społecznościowych rodziny ofiary. Prosi o wygenerowanie kodu BLIK w związku z potrzebą nagłej pożyczki na niewielką kwotę. Obiecuje, że zwróci dług za kilka dni. Oszust korzystając z tożsamości bliskiej osoby sprawia, że nie dostrzegamy potrzeby dodatkowej weryfikacji osoby, która do nas pisze.
• Pracownik banku – z ofiarą kontaktuje się rzekomy pracownik banku. Oszust przekazuje informację, że wykryto próbę zaciągnięcia zobowiązania na rachunek tej osoby. W celu potwierdzenia tożsamość klienta, prosi o podanie informacji dotyczących stanu rachunku, wysokości zgromadzonych środków itd. Ofiara niczego nie podejrzewając, udziela żądanych informacji. W kolejnym kroku przestępca prosi o wygenerowanie kodu BLIK, który pomoże w zdemaskowaniu oszusta. Kod ten wykorzystany jest do pobrania pieniędzy z bankomatu.
• Zgubienie lub kradzież portfela – przestępca kontaktuje się z ofiarą i przekonuje, że zgubił portfel lub został mu on skradziony a potrzebuje gotówki. Przekonuje, że sprawa jest pilna, bo musi za coś zapłacić. W takich okolicznościach, gdy w grę wchodzą emocje i trzeba szybko działać, ofiara nie weryfikuje okoliczności ani tożsamości osoby kontaktującej się z nią.
• Zakup na OLX – ofiara wystawia na OLX produkt do sprzedaży i dostaje w aplikacji WhatsApp wiadomość od potencjalnego klienta. Pisze on, że jest zainteresowany i chciałby kupić ten produkt przez InPost. Ofiara odpisuje więc, że nie ma problemu i po chwili otrzymuje odpowiedź, że klient zaraz zapłaci. Po kilku minutach przychodzi SMS od InPost z linkiem do potwierdzenia. Ofiara kilka w odnośnik i przechodzi na stronę firmy kurierskiej. Ale aby otrzymać pieniądze, ofiara musi tylko wpisać dane karty bankowej, na którą wpłyną środki. W kolejnym oknie pojawia się już tylko prośba o wpisanie kodu BLIK i potwierdzenie wypłaty.
Stosuj tych kilka zasad zanim przekażesz kod BLIK:
• Nigdy nie podawaj nikomu szczegółowych danych przez telefon, nawet kiedy to rzekomo bank ich wymaga.
• Jeśli Twój znajomy nagle, niezapowiedzianie prosi Cię o kod BLIK za pośrednictwem komunikatora, najpierw zadzwoń do niego i upewnij się, że to rzeczywiście z nim piszesz.
Przed potwierdzeniem transakcji BLIK sprawdź dwa razy, ile wynosi kwota i do kogo ona trafi.
• Upewnij się czy logując się na stronę bankowości elektronicznej korzystasz z oryginalnej strony.
• Otwarte sieci Wi-Fi, m.in. w kawiarniach, dworcach, czytelniach to nie są odpowiednie kanały do logowania się przy ich użyciu wykorzystując wrażliwe dane.
• Nie otwieraj linków, które wysłane zostały z nieznanych numerów.
• Stosuj dwuskładnikowe uwierzytelnienie kont społecznościowych (2FA) – dzięki niemu każda osoba próbująca zalogować się na Twoje konto będzie musiała wprowadzić specjalny kod wysyłany tylko na autoryzowany numer telefonu komórkowego.
Pamiętaj! Kiedy ktoś prosi Cię o kod BLIK:
• Nie działaj pochopnie. Najlepiej zadzwoń do tej osoby.
• Zawsze sprawdzaj, komu wysyłasz kody do płatności mobilnych.
Pamiętaj, że jeżeli sam nie podasz nieuprawnionej osobie haseł ani kodów i właściwie zabezpieczasz swoje konto oraz smartfon, prawdopodobieństwo wyłudzenia jest znikome.