Okolicznościowe zdjęcie grupowePrzedstawiciele rządu, Generalnej  Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad i  samorządowcy – byli świadkami podpisania umowę na opracowanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego dla przebudowy dróg krajowych nr 94 i 36 na trasie Lubin – Wrocław.
2,5 miliarda złotych – tyle rząd zabezpieczył na pierwszy etap ten inwestycji. Przedstawiciele rządu, którzy zabiegali o tę inwestycję nie kryją zadowolenia, że za kilka lat mieszkańcy naszego regionu będą jeździć nową, dwupasmową drogą w obu kierunkach. Do przebudowy jest około 60 kilometrów trasy.

– Ta droga łączy zagłębie miedziowe z aglomeracją wrocławską. To wyczekiwana od lat inwestycja. Szansa na rozwój poszczególnych gmin wzdłuż tej drogi, ale również możliwość zwiększenia bezpieczeństwa i komfortu jazdy oraz znacznego skrócenia czasu na dojazd do Wrocławia – powiedział Krzysztof Kubów szef Gabinetu Politycznego Prezesa Rady Ministrów, który podziękował za zabezpieczenie pieniędzy przez rząd i zaangażowanie parlamentarzystów i samorządowców, którzy zabiegali o tę inwestycję.

Lubin odwiedził również Rafał Weber, wiceminister infrastruktury.

– Rozbudowa połączenia drogowego miedzy Lubinem i Wrocławiem jest bardzo ważnym celem inwestycyjnym. Drogi nr 94 i 36 są obecnie mocno obciążone i niebezpieczne. Bardzo często dochodzi tam do tragicznych wypadków. I właśnie dlatego podjęliśmy decyzję o rozbudowie tej trasy, poprawie jej parametrów i zwiększeniu jej przepustowości – powiedział. – Chcemy zapewnić mieszkańcom Dolnego Śląska, wszystkim tym, którzy zarówno na co dzień, jak i nieco rzadziej, korzystają z drogi między Lubinem i Wrocławiem, bezpieczeństwo.

Spotkanie zgromadziło wiele samorządowców z Zagłębia MiedziowegoDyrektorka wrocławskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Lidia Markowska zaapelowała do samorządowców o dalszą współpracę w kwestii remontu drogi.

– Bez waszej pomocy i bieżących konsultacji cały proces może się znacznie wydłużyć. Dlatego liczymy na to, że samorządy ze wszystkich powiatów – lubińskiego, legnickiego, średzkiego i pięć gmin położonych wzdłuż drogi będą z nami współpracować – dodała.

– To inwestycja, która obejmie cztery nasze sołectwa, czyli Osiek, Niemstów, Miłosną i Gogołowice. Dla nas najważniejsze  jest by ta trasa była bezpieczna w tych miejscowościach, szczególnie dla pieszych. Wspólnie z GDDKiA udało się w trzech miejscach zamontować fotoradary, które poprawiły bezpieczeństwo,  teraz Generalna Dyrekcja ogłosiła kilka przetargów na doświetlenie przejść dla pieszych. Wierzę, że opracowywane studium i nowa szybsza dla kierowców trasa priorytetowo potraktuje kwestie bezpieczeństwa mieszkańców – mówi Tadeusz Kielan, wójt gminy Lubin.

Z informacji opublikowanych na stronie internetowej GDDKiA wynika, że w ramach podpisanej umowy firma Schuessler-Plan Inżynierzy z Warszawy opracuje Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe wraz z Koncepcją programową (STEŚ-R), a także przygotuje materiały do uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU). Prowadzone prace zostaną poprzedzone roczną inwentaryzacją przyrodniczą. Po uzyskaniu DŚU wykonane będą liczne badania terenowe w celu wykonania dokumentacji geologiczno-inżynierskiej i hydrogeologicznej. Po zatwierdzeniu tych dokumentacji przez właściwy organ, zostaną opracowane elementy Koncepcji programowej w podziale na odcinki realizacyjne. Wartość umowy to ok. 21,5 mln zł.

Przebiegi drogi  

W dokumentacji STEŚ-R zostaną opracowane warianty przebiegu trasy. Zakładać będą one rozbudowę ok. 60 km drogi po śladzie istniejącym lub częściowo po nowym śladzie na fragmentach omijających obszary zurbanizowane, cenne przyrodniczo lub korygujące parametry drogi.  Trasa będzie przebiegać przez trzy powiaty: lubiński, legnicki oraz średzki.

W zależności od wybranego wariantu, który zostanie wyznaczony na etapie STEŚ-R, zakłada się rozbudowę drogi do przekroju 2×2 (dwie jezdnie po dwa pasy ruchu) w parametrach klasy GP (droga główna ruchu przyspieszonego). Przekrój dróg zostanie zweryfikowany na podstawie analiz i prognoz ruchu opracowanych na etapie STEŚ-R.

Bezpieczna droga  

W ramach inwestycji planowana jest budowa obwodnic wybranych miejscowości, przebudowa istniejących skrzyżowań i budowa nowych. Powstaną chodniki, drogi rowerowe, zatoki autobusowe oraz przejścia dla pieszych. Wykonane zostaną elementy ochrony środowiska, oświetlenie drogowe oraz elementy bezpieczeństwa ruchu drogowego (BRD). Parametry drogi zostaną dostosowane do prognozowanych natężeń ruchu z jednoczesnym dostosowaniem konstrukcji drogi do przenoszenia obciążeń 11,5 t/oś.

Realizacja tej trasy spowoduje odciążenie istniejącej sieci drogowej, która obecnie przebiega przez centra miast i miejscowości. Dzięki podniesieniu standardów środowiskowych, obniżeniu poziomu hałasu i zanieczyszczeń w obszarach zabudowy wpłynie na poprawę warunków życia.

Planowana trasa to odcinek  60 kilometrów  z Wrocławia do Lubina. Realizacja kolejnych etapów inwestycji w systemie „projektuj i buduj” planowana jest w latach 2028-2032.